Tevredenheid over plastische chirurgie

Elk jaar worden er weer veel plastische chirurgische
ingrepen uitgevoerd en de één is tevredener dan de ander over het resultaat. Daarnaast
heb je ingrepen die worden gedaan om zekerder te worden, maar bijvoorbeeld ook
uit medische noodzaak. De medische noodzaak is dan weer een reden waarom een ooglidcorrectie
vergoeding
in Nederland soms wordt gedaan. Het is zeer belangrijk dat je van
te voren goed wordt begeleid en dat er duidelijk wordt gemaakt wat mogelijk is
en wat niet mogelijk is, maar helaas gebeurt dit niet altijd. Candice een
kapper uit de VS vergrootte haar borsten naar een D-cup en daarna zelfs naar
een driedubbel D-cup. Na een paar maanden begon ze wel te twijfelen aan deze
beslissing, omdat ze rugpijn kreeg, kleding zat vreselijk strak en de
implantaten maakten haar dan ook totaal niet gelukkig. Daarna heeft ze de
implantaten dan ook weer laten verwijderen, maar dit kostte nogal wat. Ze was
dan ook zeer teleurgesteld in de artsen, want waarom is zij hier niet over
geïnformeerd? Er zijn dan ook veel meer mensen die na een behandeling,
bijvoorbeeld na een borstvergroting,
ontevreden zijn.

Omdat de cosmetische ingrepen maar blijven stijgen is er in
de VS al een adviesdienst ontstaan, deze dienst begeleidt mensen bij hun
beslissing om onder het mes te gaan. De mensen kunnen goed nadenken over de
beweegredenen waarom zij de operatie willen ondergaan en of het wel echt een
oplossing is. Doen ze het daarnaast voor hun zelf of alleen voor de geliefde?
Wanneer het voor de chirurg niet goed aanvoelt, dan kan hij dan besluiten om
niet te gaan opereren. Daarnaast kan de persoon zelf besluiten dat het
inderdaad geen oplossing is. Voordat iemand een ingreep ondergaat is het dan
ook zeer belangrijk dat deze persoon een goed begeleidingstraject heeft gehad
en dat het zeker is dat hij of zij de ingreep wil laten uitvoeren.